הזדמנות גדולה לשינוי קטן

    דבורי וקשטוק No Comments on הזדמנות גדולה לשינוי קטן
    13:30
    17.05.24
    קובי פינקלר No Comments on קצינים מספרים על קרבות ג'בליה: "הלחימה האלימה ביותר"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    המושג "אחרי החגים" הפך קצת לבדיחה, משום שזמן רב לפני תקופת החגים (חגי תשרי או חג פסח) כבר מדברים על "אחרי החגים", אבל למעשה, זה כלל לא בדיחה. זו ההזדמנות לחזור לשיגרה טובה יותר ונכונה יותר עבורך, כי שיגרה לכשעצמה היא דבר מבורך אך חשוב שתיהיה כזו שהכי קרובה למצב שהוא אידיאלי לך כדי לחיות את היום יום בטוב ולראות את היופי שבחיים. ואם לא שמת לב, "אחרי החגים" כבר כאן.

    אז מה ההזדמנות, בעצם?

    ההזדמנות היא להוסיף עוד משהו ללו"ז הצפוף של היום-יום, אבל לא עוד מכונת כביסה שממילא תצטרכי לכבס, אלא משהו שאת ואני ממש, אבל ממש רוצות, ולא ממש מצליחות לשלב בחיינו. ולכל אחת יש משהו אחד כזה, או יותר נכון – כמה משהו-אים כאלה. זה יכול להיות משהו רק בשבילך, להטעין את עצמך: אולי קורס מרתק ומעשיר או יציאה קבועה לבד או עם הבעל, חברה או אחות. משהו חד שבועי, מעניין ולא מעיק. כזה שתרגישי שהוא נועד רק עבורך.

    אולי זה דווקא להתחיל את השינוי בתזונה שאת כל כך רוצה, לך ולבני ביתך, נניח: להוציא את השתיה המתוקה מהבית ולהפוך את המים לשתיה המרכזית בימי הקיץ הלוהטים.

    זה יכול להיות משהו שקשור לזוגיות, למשל: ערב אחד בו בעלך ואת שמים בצד את כל טירדות היום יום והדברים שצריכים וחייבים לסדר ולפתור ופשוט מזכירים לעצמיכם שכדי שכל המשפחה מסביב תתפקד בצורה בריאה וטובה – אתם צריכים להיטען מחדש ולקבל כח, אז אולי תבחרו לצאת להליכה, או אפילו לשבת לקפה במרפסת עם קפה ועוגה.

    כל אחת בתחום בו היא באמת רוצה לעשות שינוי קטן, שהשפעתו תיהיה משמעותית לה וליקרים לה.

     

    אז למה דווקא עכשיו?

     

    כי "אחרי החגים" זה תמיד התחלה חדשה, לרוב גם עונה חדשה. תקופה בה האוויר משתנה, אורך היום משתנה, תכולת הארונות, בחלקה, משתנה (זה הזמן להוריד את בגדי הקיץ…), וכמו שקל יותר להתחיל דיאטה דווקא ביום ראשון, שמסמל שבוע חדש, כך קל יותר גם ליצור שינוי בפתחה של תקופה חדשה.

     

    אז איך עושים את זה?

     

    1. מיני חזון – לפני הכל, דמייני לעצמי בפרטי פרטים ממש את השינוי שאת רוצה להכניס אל תוך חייך ומה הוא יוצר. אם בחרת בערב שאת מפנה לעצמך, דמייני איך את קמה בבוקר, איך את שולחת את הילדים באותו היום, מה את מורחת להם בכריך, מה את עושה במשך היום, מה את לובשת כשאת יוצאת מהבית לאוורור שאת רוצה, מה את עושה שם ומה זה נותן לך. דמייני איך את חוזרת הביתה מאושרת ושמחה, וכמה כח זה נותן לך לשבוע שלאחריו.

    אל תקמצני בפרטים, משום שהם מאפשרים לראות את השינוי כאפשרי ומציאותי, וניתן להשגה. אני ממש ממליצה לכתוב את כל השתלשלות העניינים. זה יעזור לך כשיהיה לך קשה להתמיד בשינוי.

    2. בשביל מה? – כשיש לך תמונת מצב חיובית, שמחה וטובה, שהשינוי הרצוי הוא חלק ממנו, שאלי את עצמך "בשביל מה?" למה לי כל זה וכתבי רשימה ארוכה ככל שניתן, למה שווה לך להתאמץ בשביל להכניס שינוי שהוא אולי קטן, אבל בסדר יום עמוס של בית וילדים יכול להיות גדול מאד.

    בררי עם עצמך: מי תיהי אחרת כשתשיגי את השינוי ה'כאילו' קטן הזה, מה הוא יאפשר לך? מה ירוויחו ממנו הסובבים אותך?

    ככל שיהיו לך יותר תשובות לשאלה "בשביל מה?" כך הסיכוי שתשיגי את השינוי שאת רוצה לאורך זמן גבוה יותר, שהרי כבר חודשים שאת רוצה וזה לא יוצא, אז למה עכשיו זה יצליח?

    כי עכשיו את מפרטת את כל הסיבות שבעולם לחשיבות המטרה שלך, ובמקום "סתם לנשום אוויר" תביני שאת תרגישי שיש לך משהו אחד שהוא רק שלך ושאת לא רק בשביל אחרים, תחכי לערב הזה והציפייה תרגש אותך כל השבוע, תחזרי עם כח ואנרגיות לילדים שצריכים אמא רגועה, לבעל ששמח לראות את אשתו מרוצה, לעובדות בצוות שנמאס להם לשמוע אותך מדברת רק על החלק הסזיפי של היום-יום. כשתכירי נשים חדשות זה יגדיל את מעגל החברות שלך, ויעלה בך את האנרגיה, יאפשר לך להתחלק עם נשים נוספות בעצות, רעיונות, תוכניות… ועוד ועוד.

    וכל "בשביל מה" כזה פרקי לעוד "בשביל מה" נוספים. אם בעלי יראה אותי שמחה זה יתן לו חשק יותר לעזור לי, ואז גם יהיה לי קל יותר וכו'.

    רשימת ה"בשביל מה" זה ההבדל בין סתם לרצות שינוי בחיים לבין להשיג אותו. כי אם מתברר לך שהדבר חשוב עד כדי כך – את תמצאי את הדרך להשיג אותו.

    3. בוחן מציאות – אחרי שאת יודעת מה את רוצה, מה השינוי יעשה בחיים שלך וכמה את רוצה אותו – בדקי איך את יכולה לשלב אותו ביום-יום. לשם כך חשוב גם להיות מציאותיים ולבחון עם הסביבה עד כמה הדבר אפשרי. אם נמשיך את הדוגמא על אותו ערב שאת רוצה לפנות לעצמך, חשוב שהדבר יהיה בתיאום עם כל מי שיכול לעזור לך שהדבר יתבצע. אם זה בעל שנשאר לשמור על הילדים, או אם זו הילדה הגדולה, ואולי שכנה בדלת ממול או אמא שלך שבפנסיה ותשמח לעזור. זה השלב בו את יותר ממוזמנת לשתף את מי שיכול לעזור ולבקש את עזרתו.

    ככל שיהיו פחות התנגדויות ברקע – יהיה קל יותר ליישם את השינוי ולהתמיד בו.

    4. שומרים – אז כבר יש לך סידור לילדים, ואת מחליטה שאת יוצאת. אבל אז פתאום מחליט בן החמש שהוא עושה סקנדל, או שאת חושבת פתאום שעדיף להישאר בבית כי יש הררי מכונות… או שהקורס הזה מידי יקר ויותר חשוב לקנות את הארון ההוא… כל אלו נקראים "השומרים", שמגנים עלייך מפני שינויים בחיים, ששומרים על השיגרה שלך ולעיתים שומרים חזק מידי כך שאת לא יכולה לעשות צעד אחד קדימה.

    שימי לב שככל שאת קרובה יותר להשגת המטרה – יהיו יותר שומרים שיצעקו יותר חזק. זה הוכחה שאת בדרך הנכונה. אל תוותרי.

    5. התמדה – ברוך השם כבר יצאת מהבית. כבר הלכת לקורס, להליכה, לגינה עם ספר טוב, או כל דבר אחר… היה לך כיף.

    "טוב, מספיק", את מדברת אל עצמך "איזה יופי שהתאפשר לי, עכשיו אני צריכה להיות הגיונית ולזכור שיש מטלות בחיים ואין זמן לפינוקים או לשינויים… רק אם ממש אצטרך אעשה זאת שוב…"

    טעות!

    ככה בדיוק את חוזרת אל הנקודה בה היית "לפני החגים". לנקודה בה מאד רצית את אותו השינוי אבל לא יישמת אותו. לא צריך להגיע למצב של "חייבת" כדי לעשות שינוי, שהרי אז כבר תעשי מה שצריך בכל מקרה. החכמה היא לעשות את הדברים ממקום של בחירה, כי אז יש יותר יישוב הדעת ושיקולים שמתאימים גם לך וגם לסובבים אותך. ואז גם יש סיכוי גבוה יותר שהשינוי ישאר ויהפוך לחלק מהשיגרה.

    ואם עדיין קשה לך – בקשי את עזרת השותפים שבחרת, שיזכירו לך למה מלכתחילה ביקשת את עזרתם.

     

    כדאי לזכור כמה דברים:

     

    1. לכל שינוי כל שהוא יש זמן הסתגלות משלו. קחי את זה בחשבון, הכיני את עצמך לכך והבטיחי לעצמך לקחת את הזמן בסבלנות אך לא לוותר לעצמך. הזכירי את כל ה"בשביל מה", ואם זה מספיק חשוב – את תעמדי בכך.

    2. לכל שינוי יש מחיר ורווח. את הרווח כבר בדקת. זה כל הרשימה של "בשביל מה", אך חשוב לוודא שהמחיר מתאים לך ושווה את השינוי. אם עדיין הרווח יהיה גדול יותר – עשית בחירה נכונה.

    3. ישנם שינויים שכדאי ורצוי לתזכר אותם עד שיכנסו לשיגרה שלך ויהפכו לחלק ממנה. למשל, אם בחרת להכניס מים לשתיה היומית שלך, שימי תזכורת בפלאפון קצת אחרי השעה בה השעון המעורר מצלצל. זה יזכיר לך למלא את קנקן המים ולהעמידו במטבח, במקום גלוי, ואולי כבר לשתות כוס אחת על קיבה ריקה. בשעה 12:00 בצהריים תהיה לך תזכורת קבועה נוספת שתזכיר לך למלא את בקבוק המים שעל ידך וללגום ממנו שוב, אם לא עשית זאת עד עכשיו. וכך הלאה, בהתאם לסדר היום שלך.

    אם החלטת שבכל יום שלישי עד יוצאת לקורס, הזכירי לעצמך ביומן ביום שני בצהריים, כך תוכלי להיערך מראש ולהפוך את היציאה למשהו אפשרי יותר ונעים יותר.

    זכרי ששיגרה היא איכות חיים ואיזון שכל אחד מאיתנו צריך, וככל שהיא תתאים יותר לצרכים שלך ותאפשר לך גם מקום לשינויים קטנים, כך שהיא תהיה ברוכה יותר.

    שיהיה קיץ בריא ושמח, ושיגרה טובה וברוכה.

     


    דבורי וקשטוק, מאמנת אישית מוסמכת, מנהלת את "סוויטש' – אימון לשינוי"



    0 תגובות